دستکش یکبار مصرف

تأثیر دستکش یکبار مصرف بر عدم انتقال ویروس کرونا

دستکش یکبار مصرف

تأثیر دستکش یکبار مصرف بر عدم انتقال ویروس کرونا

امروزه که جهان درگیر اپیدمی شدیدی شده است، راهکارهای بسیاری از سوی متخصصین و افراد دارای علم و دانش توصیه شده است. در بسیاری از موارد متخصصین برای درک مفهوم اپیدمی و سرعت شیوع بیماری از روش های مختلفی بهره گرفته اند. یکی از راهکارهای خلاقانه که بکار گرفته شد و بسیار مورد توجه قرار گرفت، استفاده از رنگ آبی بر روی دست ها به عنوان ویروس بود. این رنگ نشان دهنده ی سرعت و سهولت جابجایی ویروس بود. با توجه به این تحقیق ایده آل و منحصر به فرد به عنوان یک نمایشگر انتقال ویروس، اهمیت استفاده از دستکش مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. از این جهت استفاده از انواع دستکش ها، مخصوصا دستکش های یکبار مصرف توسط افراد مختلف در این دوران، رواج یافت. نقش و تاثیر دستکش یکبار مصرف در کمک به محافظت فردی در خصوص عدم انتقال ویروس کرونا در این روزهای کرونایی در بسیاری از مقالات مورد بررسی قرار گرفته است.

عوامل مهم در خرید دستکش یکبار مصرف و تاثیر آن بر عدم انتقال ویروس کرونا

شاید این سوال نیز برای شما پیش آید که آیا دستکش پلاستیکی یکبار مصرف می تواند از ورود این ویروس و همچنین انتقال آن جلوگیری کند؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر اشاره نمود.

۱.کیفیت محصول

کیفیت محصول

کیفیت بالای محصول

مقایسه ای در خصوص انواع دستکش ها و کیفیت آن ها دستکش های نخی، پارچه ها و دستکش های یکبار مصرف پلاستیکی انجام شده است. در دستکش های نخی و پارچه ای منافذ بسیار زیادی وجود دارد و به دلیل سایز بسیار کوچک این ویروس به راحتی به درون منفذها وارد شده و انتقال ویروس صورت خواهد پذیرفت. بنابراین با توجه به کیفیت و مشخصات محصول، باید نسبت به انتخاب دستکش مناسب اقدام نمود. در خصوص دستکش های یکبار مصرف پلاستیکی می توان به این موضوع اشاره نمود که گرچه استفاده از دستکش یکبار مصرف به دلیل کاهش تماس مستقیم دست با سطوح و اشیاء آلوده، اقدامی پیشگیرانه می باشد که توسط افراد مختلف به کار گرفته می شود، اما در بسیاری از مقاله های پزشکی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از این دستکش ها به تنهایی کافی نبوده و باید تمامی پروتکل ها به بهترین نحو رعایت گردد. استفاده از این دستکش ها زمانی موثر واقع می گردد که تعویض مکرر دستکش ها صورت پذیرد و پس از هر بار استفاده، دست های خود را به طور منظم و چندین بار در طی روز به مدت بیست ثانیه شست و شو نمایید.

۲.سبک و قابل حمل بودن

سبک و قابل حمل بودن

سبک و قابل حمل بودن دستکش ها

این نوع از دستکش ها به دلیل برخورداری از وزن بسیار کم، قابلیت حمل بسیار ساده ای را در بر خواهند داشت. از این رو می توان گفت انتخاب آنها در کنار ماسک قابل توجه خواهد بود. این دستکش ها را می توان در مکان های مختلف استفاده نمود و به محض ورود به مکان مناسب برای شست و شوی دست ها و یا استفاده از ژل ضد عفونی کننده، آن ها را خارج نموده و در سطل زباله انداخت. یکی از دلیل مهم در اشاره به عدم استفاده از این محصولات، نگرانی ها به سبب رها شدن آن ها در محیط های خارجی و ضررهای زیست محیطی خواهد بود. از این جهت افراد باید نهایت دقت را در استفاده از آن ها و همچنین عدم استفاده مجدد از دستکشی که یکبار استفاده شده است را به کار ببرند. مصرف کنندگان می توانند پس از استفاده، دستکش ها را به صورت تفکیک شده در سطل های زباله مناسب قرار دهند. لزوم استفاده از مواد شوینده ی دست ها و یا ژل شست و شو حتی با مصرف دستکش نیز کاهش نخواهد یافت.

۳.قیمت مقرون به صرفه

قیمت مقرون به صرفه

قیمت مقرون به صرفه دستکش های یکبار مصرف

یکی از مهمترین مواردی که در ضد عفونی کردن دست ها باید به آن توجه نمود، استفاده از ژل های شست و شو و یا مواد شوینده ی مناسب خواهد بود. در برخی از موارد که دسترسی به مواد شوینده وجود ندارد، استفاده از ژل های ضد عفونی بسیار قابل توجه خواهد بود. اما این ژل ها گاهی با قیمت های بسیار بالا به بازار عرضه میشوند که توانایی خرید آن ها برای کلیه افراد مقدور نخواهد بود. از این رو استفاده از دستکش یکبار مصرف تا زمانی که به یک محل مناسب برای شست و شو و ضد عفونی کردن دست ها برسید، مناسب خواهد بود. این محصولات قیمت مناسبی را نیز در بر خواهند داشت. از این رو استفاده از آن ها برای اقشار مختلف پیشنهاد می گردد.

موارد استفاده از دستکش یکبار مصرف در دوران کرونایی

با ورود شرایط اپیدمی در کشور، بسیاری از مشاغل، از مشاغل پر خطر در انتقال این ویروس شناخته شدند. در نظر گرفتن شرایط خاص برای این مشاغل یکی از مهمترین راهکارها برای کنترل ، کاهش و از بین بردن میزان انتقال این ویروس خواهد بود. یکی از راهکارهای پیشنهادی در این راستا، استفاده از انواع دستکش ها مخصوصا دستکش یکبار مصرف می باشد. اما چه مشاغلی بهتر است اقدام به استفاده از انواع دستکش ها نمایند:

  • بانک ها
  • مطب ها
  • نانوایی ها
  • داروخانه ها
  • آرایشگاه ها
  • مراکز درمانی
  • سوپرمارکت ها
  • میوه فروشی ها
  • انواع گیت های بازرسی
  • کادرهای درمانی در بیمارستان ها
  • جایگاه های سوخت (اعم از پمپ بنزین ها و پمپ گاز)
  • سازمان مسافربری خارج از شهری (اعم از قطار، اتوبوس، هواپیما و…)
  • سازمان مسافربری داخل شهری (اعم از اتوبوس واحد، مترو، تاکسی ها)
  • و بسیاری از مشاغل دیگر …

این استفاده به منزله ی عدم شست و شو و عدم رعایت دیگر پروتکل ها نخواهد بود. استفاده از دستکش یکبار مصرف و تعویض مکرر و کوتاه مدت آن پس از لمس اشیاء و سطوح مختلف الزامی است. ضمناً رعایت نکات دیگر مانند شست و شو مداوم دست ها، رعایت فاصله گذاری های اجتماعی و استفاده از ماسک و شیلد محافظ صورت، می تواند در مقابله با این ویروس بسیار موثر واقع گردد. در مواردی که افراد مستقیما با پول نقد در ارتباط هستند، استفاده از این دستکش ها شدیدا بدلیل اینکه از تماس مستقیم دست با اشیاء و سطوح آلوده جلوگیری می کند، پیشنهاد می گردد. پول نقد از جمله مهمترین عامل در انتقال این ویروس شناخته شده است. از این جهت رعایت کلیه پروتکل ها در مشاغلی که با افراد بسیار زیاد و همچنین پول نقد در ارتباط است، کاملا ضروری و مهم خواهد بود.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *