کیسه زباله

اهمیت بازیافت زباله

اهمیت بازیافت زباله

هنگامی که ما اقدام به انجام عمل تفکیک زباله در مبدا تولید زباله می نماییم، مواد استفاده شده ی بازیافتی به محصولات جدیدی تبدیل خواهند شد. همین موضوع بازیافت زباله سبب کاهش نیاز مصرف کنندگان به منابع طبیعی خواهد شد. اگر اقدام به انجام عمل بازیافت مواد استفاده شده و قابل بازیافت صورت نپذیرد، محصولات که به صورت جدید مورد استفاده ی مصرف کنندگان قرار می‌گیرند با استخراج مواد اولیه خاکی و تازه از طریق جنگلها و همچنین از طریق معدن صورت خواهد پذیرفت. بازیافت مزایای بسیار زیادی را برای کلیه افراد و همچنین آیندگان ما در بر خواهد داشت. بازیافت مواد اولیه که از زیستگاه های طبیعی به دست می آیند، محافظت شده و برای آیندگان ما نیز باقی خواهند ماند. بازیافت به نوعی صرفه جویی در مصرف انرژی نیز تلقی می شود. برای بازیافت استفاده از کیسه زباله مناسب و با کیفیت بسیار حائز اهمیت می باشد.

مزایای بسیار مهم در بازیافت زباله

یکی از مهمترین مزایای بازیافت زباله از طریق کیسه زباله های جداگانه در مبدا، کاهش قابل ملاحظه ی انرژی خواهد بود. اغلب برای تولید محصولات جدید باید از مواد خام استفاده نمود. مواد خامی که مورد استفاده قرار می گیرند نیز باید روند آماده سازی را طی نمایند. لذا به راحتی می توان به صرف انرژی بسیار زیاد برای تولید محصولات جدید پی برد. اما در مرحله ی بازیافت به نوعی مواد اولیه مناسب جهت تولید محصولات آماده و قابل استفاده خواهد بود. لذا انرژی بسیار کمی را صرف تولید محصولات جدید می نمایند.

۱.مورد اول

محافظت از محیط زیستشاید این شعار بسیار به گوش شما رسیده است که : (بازیافت به محافظت از محیط زیست کمک می کند). این شعار به طرق مختلفی آزمایش و به سمع و نظر مصرف کنندگان رسیده است. برخی با استفاده از تفکیک زباله از طریق کیسه زباله های مناسب گامی موثر در محافظت از محیط زیست برداشته اند. اما همچنان افرادی که به این موضوع مهم اهمیت نمی دهند نیز در جامعه مشغول فعالیت هستند. آلودگی آب ، هوا در کنار از بین رفتن گیاهان و درختان در اثر استخراج مواد اولیه برای تولید محصولات مورد استفاده، نقش موثری در آلودگی محیط زیست خواهند داشت. بازیافت نه تنها تاثیری شگفت انگیز بر روی منابع و انرژی های مهم در طبیعت خواهد داشت، بلکه مقابله با تغییرات آب و هوایی را از طریق کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به ارمغان می آورد. در کنار عوامل ذکر شده، کاهش جنگلها، انحراف و خشکی رودخانه ها سبب صدمه و همچنین آوارگی بسیاری از حیوانات در حیات وحش خواهد شد. درصورتیکه از تفکیک زباله با کیسه زباله های مناسب در مبدا استفاده ننماییم، بسیاری از زباله ها به خطوط رودخانه ها و همچنین به دریاها رسیده و می توانند مشکلات بسیار زیادی را به همراه داشته باشند.

 

۲.مورد دوم

از دیگر مزایای بسیار مهم در بازیافت زباله با تفکیک زباله ها در مبدا از طریق کیسه زباله مناسب، هزینه ی مناسب آن خواهد بود. همواره جمع آوری زباله و تفکیک آن نسبت به تولید محصولات جدید با استفاده از مواد اولیه به دست آمده از محیط زیست، هزینه ی کمتری را در بر خواهد داشت. در بسیاری از کشورها با تحقیقات انجام گرفته در این زمینه، دریافته اند که دفع پسماندهای بازیافتی تا میزان ۶ برابر ارزانتر از دیگر زباله های عمومی خواهد بود. همچنین با تولید محصولات جدید از طریق بازیافت، شاهد صرف هزینه ی بسیار کمتری از هر نظر خواهیم بود. از طریق بازیافت صحیح و درست زباله ها می توان به مزایای بسیار زیادی همچون انواع کمپوست های مناسب برای گلها و گیاهان (مانند استفاده از سبزیجات، ضایعات مواد غذایی و …)، بازگشت قوطی ها و یا بطری های شیشه ای به فرآیند تولید محصولات جدید، بازگشت کاغذها و مقواها به کارخانه های مناسب برای تولید بیشتر بدون استفاده از منابع موجود در طبیعت و … دست یافت. اما این مزایا وابسته به تفکیک مناسب زباله ها می باشد. این تفکیک ایده آل از طریق استفاده از کیسه زباله ی مناسب و کاربردی خواهد بود.

همچنین بخوانید: تفکیک زباله با کیسه زباله

۳.در آخر

در کشوری که بیکاری دامنگیر بسیاری از اشخاص بوده است، ایجاد شغل اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. با تفکیک زباله در ایجاد شغل می توانید نقش موثری را ایفا نمایید. در تحقیقاتی که در کشورهای دیگر بر روی این موضوع انجام گرفته است، با استفاده از بازیافت زباله، می توان شاهد چندین شغل جدید و قابل توجه بود. شاید به نوعی این ایده بسیار بلند پروازانه به نظر برسد، اما دسترسی به آن امکان پذیر خواهد بود. پس با تفکیک مناسب زباله از طریق کیسه زباله های مخصوص می توانید در این ایجاد شغل نقش مهمی را ایفا نمایید.

 

جمع بندی و نتیجه گیری

تفکیک و بازیافت زبالهبسیاری از کشورهای جهان با چالش جهانی مدیریت پسماند به جایگاه مناسبی جهت تفکیک و بازیافت زباله دست یافته اند. بسیاری از دولت ها که نمی دانند با انبوه زباله ها چه باید کرد، در این چالش شرکت کرده و به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست یافته اند. با توجه به مهمات ذکر شده، پی به حقیقت شگفت انگیزی خواهید برد. حقیقت این است که همه ی ما باید در برخی از عوامل کوشا بوده و برای دستیابی به جهانی ایده آل و مناسب تلاش کنیم. پس وجود ما برای بازیافت زباله به بهترین نحو، نقش موثری خواهد داشت. در اینجا از نکات کلیدی و مهمی که در تفکیک زباله بسیار موثر هستند، پرده برداری خواهیم نمود:
برای بازیافت زباله باید از تفکیک زباله در مبدا اقدام نمود.

  • این تفکیک زباله از طریق استفاده از کیسه زباله ی مناسب امکان پذیر می باشد. به این صورت که یک کیسه زباله برای مواد غذایی و پسماندهای تر استفاده می شود و کیسه ی دیگر برای کالاهای خشک مورد استفاده قرار می گیرد. کیسه زباله پسماند تر به صورت روزانه از محل کار و یا زندگی خارج می شود. اما کیسه ی پسماند خشک تا زمان پر شدن می تواند در محل نگهداری شود.
  • همچنین برای تفکیک زباله های صنعتی، پزشکی و مواردی از این قبیل نیز باید به تدابیر هوشمندانه تکیه نمود.
  • بهتر است از یک برچسب بر روی کیسه های زباله ی خشک به عنوان نشانگر استفاده نمود. استفاده از رنگ های خاص نیز در این زمینه بسیار موثر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *