کیسه زباله

تاریخچه تولید کیسه زباله

تاریخچه تولید کیسه زباله

ایجاد زباله توسط افراد در گذشته های دور و عدم دفع صحیح و مناسب آنها، مشکلات جدی و آسیب‌های فراوانی را برای آنها به ارمغان آورده بود. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، تحول شگفت انگیزی رخ داد و افراد را برای دفع صحیح زباله ترغیب نمود. این ایده ی شگفت انگیز و متحیر کننده در دهه ی ۱۸۵۰ میلادی در انگلستان کلید خورد و کم کم تمامی کشورها را در بر گرفت.

استفاده از کیسه زباله به ندرت در بین افراد شکل گرفت و افراد برای انتقال زباله های خود بهترین شیوه را انتخاب نمودند. این اتفاق نقطه عطفی در تاریخچه تولید کیسه زباله به شمار می رود.

تاریخ شکل گیری و دلیل شکل گیری کیسه زباله برای دفع زباله‌ها

همانطور که ذکر شد در اوایل قرن بیستم افراد به فکر دفع زباله افتادند. از این رو روش‌های بسیار زیادی را برای دفع زباله مورد استفاده و بررسی قرار دادند. گروهی از افراد برای دفع زباله های خود اقدام به استفاده از رودخانه‌ها، دریاچه ها و دریاها می نمودند. همین موضوع آسیب های جدی را برای آنها به همراه داشت. آبزیان از این زباله ها تغذیه کرده و بیمار می شدند.

همچنین این زباله ها سبب گرفتاری و مرگ بسیاری از جانداران در رودخانه ها و دریاها می شدند. در اغلب موارد نیز زباله ها معبر رودخانه ها و رودها را بسته و سبب خشک شدن و کم آبی می شدند.

گروهی دیگر نیز برای دفع زباله های خود اقدام به سوزاندن و از بین بردن آنها می نمودند. در این صورت نیز ناخواسته آسیب های بسیار زیادی را برای محیط زیست و افراد به ارمغان می آوردند. با سوزاندن زباله ها مواد سمی بسیار زیادی وارد هوا شده و سبب بروز آسیب های جدی می شدند. لذا این مورد نیز به صورت جدی از برنامه ی دفع زباله ها خارج گشت.

در سال ۱۹۵۰ میلادی دو مخترع جوان و خلاق، اقدام به تولید کیسه زباله نمودنداین نوع از کیسه های زباله مانند محصولاتی که امروزه شاهد آنها هستیم نبودند. هر کدام از این محصولات ویژگی های خاصی را در بر داشتند. همچنین این کیسه های زباله در طی گذشت زمان دچار تغییر و تحول بسیار زیاد شده و با چهره های گوناگون و کیفیت های متفاوت با توجه به متریال تولیدی خاص، طراحی، تولید و به بازار عرضه شدند. از خصوصیات بارز در کیسه های زباله ی اولیه می توان به مواردی از قبیل:

  • موارد استفاده: از کیسه های اولیه برای دفع زباله های تجاری استفاده می شد. این نوع از محصولات برای مصارف خانگی طراحی و تولید نشده بودند. اولین و مهمترین مصرف کنندگان از این کالاهای تازه اختراع شده، بیمارستانها بودند. این مراکز به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری و همچنین کاهش آلودگی های محیطی اقدام به بهره برداری از این کیسه ها نمودند.
  • ابعاد: امروزه شاهد طیف گسترده ای از ابعاد و سایزهای متفاوت این محصولات خواهیم بود. در صورتی که در زمانهای گذشته این محصولات با یک سایز خاص تولید و برای استفاده در دسترس افراد قرار می گرفتند.
  • کیفیت: همانطور که ذکر شد این محصولات توسط فناوری های خاصی تولید می شدند. با توجه به موارد تولید و متریال تولید در گذشته برای تولید این محصول، هزینه ی بالایی شامل حال تولید کنندگان و خریداران می شد. امروزه با تکنولوژی های جدید و فناوری های نوین شاهد تهیه این محصولات از مواد بازیافتی نیز خواهیم بود. همین موضوع تاثیر شگفت انگیزی بر روی قیمت و کیفیت محصول خواهد داشت.

تحول شگفت انگیز با تولید کیسه زباله

این اختراع ناشناخته در زمان خود، تحول شگفت انگیز و تغییر جذابی را برای روش زندگی کلیه بشریت در بر داشت. با تولید کیسه زباله دفع زباله ها با مدیریت صورت پذیرفت و بسیاری از آسیب ها و مشکلات بشریت حل و فصل گشت. تاریخچه تولید کیسه زباله در این بازه زمانی دچار تحولات عظیمی شد. از تاثیرات شگفت انگیز و قابل توجه در این تولید برجسته می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش آلودگی

از بین بردن میکروبها در محل تولید بسیار ساده‌تر و ایده آل تر از آن بود که میکروبها در خارج از محیط پخش شوند. با استفاده از این کیسه های تولیدی خاص ، تمامی میکروبها و آلودگی ها در یک محیط جمع آوری شده و به راحتی از بین خواهند رفت.

در صورتی که در گذشته با وجود آلودگی های بسیار زیاد، شاهد شیوع سریع بسیاری از میکروبها و باکتری ها در محل و محیط زندگی افراد بودند. لذا بسیاری از افراد دچار بیماری و مشکلات ناشی از آن شده و در مواردی جان خود را از دست می دادند.

  • دسته بندی زباله ها

با استفاده از کیسه زباله افراد دریافتند که می توانند زباله ها را به راحتی تفکیک نموده و زباله های خطرناک را شناسایی نمایند. برای نمونه زباله های بیمارستانی، مراکز بهداشتی ، تجاری و … کاملا مشخص و تفکیک شده بود. لذا از زباله های دیگر می توانند به عنوان کالاهای بازیافتی استفاده نموده و بسیاری از نیازهای افراد جامعه را رفع نمایند. همچنین در منابع زیستگاهی نیز صرفه جویی نمایند. این دسته بندی ها غالبا از مبدا شروع شده و تا مقصد نیز ادامه خواهد یافت. در صورت تفکیک زباله، می توان از کالاهای بازیافتی برای تولید محصولات جدید و همچنین از برخی زباله های تر به عنوان کود و یا کمپوست استفاده نمود.

  • افزایش اشتغال افراد

بیکاری یکی از مهمترین معضلات اجتماعی به شمار می رود. با تولید کیسه زباله می توان بسیاری از افراد را به شغل های مناسب درگیر نمود. امروزه بسیاری از افراد با دستیابی به تکنولوژی های پیشرفته ی روز دنیا، اقدام به تولید محصولاتی نموده اند که به راحتی در محیط زیست تجزیه شوند.

استفاده از کیسه های زباله هایی که قابل تجزیه بیولوژیکی در محیط هستند، یکی از گام های هوشمندانه ی افراد برای دستیابی به محیط زیست سالم و ایده آل خواهد بود. برندهای بسیار زیادی اقدام به تولید و توزیع مناسب کیسه زباله خواهند نمود. یکی از راهکارهای مفید برای خرید هوشمندانه، دریافت اطلاعات کاربردی و مفید از طریق کارشناسان مشاور، می باشد.

کلام آخر

آنچه که در این مقاله به آن اشاره شد تاریخچه تولید کیسه زباله و دلایل طراحی و تولید آ« توسط حامیان محیط زیست و محققان آن زمان بود. پروسه تولید و توسعه کیسه زباله های نوین و طبیعت محور همچنان ادامه داشته و افراد زیادی مشغول تلاش و تحقیق در این راستا می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *